9 клас

Клас  9

Тема 4. Службове програмне забезпечення

Урок 13 (1). Комп’ютерні віруси та антивірусні засоби.

Практична робота № 5. Захист комп’ютера від вірусів

Мета уроку: Вивчити принцип дії основних видів комп'ютерних вірусів та 

інших

шкідливих програм, навчитись використовувати антивірусні програми та застосовувати заходи профілактики зараження комп'ютерів вірусами

Завдання уроку: Сформувати поняття та вивчити загальні принципи дії

                   комп'ютерних вірусів;

пояснити відмінності між вірусами, троянськими програмами та мережними хробаками;

розглянути особливості завантажувальних і файлових вірусів, макровірусів, мережних вірусів, вірусів-хробаків і троянських програм; вивчити правила профілактики зараження комп’ютера вірусами;

описати призначення антивірусних програм-сканерів, моніторів, ревізорів, блокувальників;

навчитись використовувати антивірусне програмне забезпечення для одноразового та періодичного сканування й лікування файлів і дисків; навчитись сканувати й лікувати папки й диски; настроювати параметри періодичної антивірусної перевірки й автоматичного оновлення антивірусних баз.

Виховувати інформаційну культуру учнів, розвинути навики свідомого й раціонального використання програмних засобів комп'ютера у своїй діяльності.

Тип уроку:  Урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок

Обладнання: Комп’ютери, підключені до локальної мережі, мультимедійний

                   проектор, програма Microsoft PowerPoint, антивірусна програма.

                                                           

                                                            Хід уроку

І. Організаційна частина

·        Привітання, перевірка підготованості учнів до уроку, перевірка присутності.
·        Повідомлення теми та плану роботи на уроці, мети та завдань уроку

 

ІІ. Перевірка знань учнів

Методичний прийом «Рецензія»
Один учень демонструє кросворд, складений удома по темі «Системне програмне забезпечення». Клас складає рецензію за планом:
1.     повнота означень теми;
2.     логіка викладу;
3.     наявність (відсутність) фактичних помилок;
4.     мовна грамотність;
5.     кількість означень;
6.     дизайнерське оформлення кросворда.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Питання для повторення:
·        Що таке біологічний вірус? (для нас важливо, що вони маленькі та швидко розмножуються)
·        Як можна заразитися вірусом?
·        Що робити, коли людина заразилася вірусом?
·        До чого призводить діяльність вірусів в організмі? ( біологічні віруси можуть завдавати шкоди живим істотам.)
·        Як ви вважаєте, чи може комп’ютер захворіти?
·        Яке програмне забезпечення називають службовим? (утиліти – невеликі програми, що підтримують робото здатність комп’ютера або підвищують ефективність його роботи; антивіруси, архіватори, засоби для запису даних на оптичні носії та інші вузькоспеціалізовані програми)
·        Від чого потрібно захищати інформацію?
·        Які методи захисту інформації ви знаєте?

 

 

 

ІУ. Стимулювання навчальної діяльності

Так само є і програми-віруси, але вони виникають не самі собою, а створюються користувачами. Вони належать до тих програм, які встановлено без відома користувача, які загрожують нормальній роботі комп'ютера і можуть спричиняти різноманітні проблеми. Часто користувач не помічає їх наявності до того моменту, коли їх шкідлива дія починає проявлятись у вигляді зникнення важливих даних або значного сповільнення роботи комп'ютера.
Багато користувачів стикались із зараженням свого комп'ютера вірусами, або принаймні чули про таке:
  • як поширюються комп'ютерні віруси?
  • як діють комп'ютерні віруси?
  • як запобігти зараженню?
Відповіді на ці питання учні можуть дати, виходячи зі свого досвіду. Відповіді можна фіксувати в онлайновому робочому зошиті на аркуші спільної роботи, або за допомогою створення карти думок (записами на дошці або за допомогою спеціальної програми).
За необхідності доповнюю та коректую відповіді учнів.

 

У. Пояснення нового матеріалу

Назва підпункту
Методичні особливості
Слайди
Комп’ютерні віруси
Продовжую розпочату розмову, пояснюю що таке комп'ютерний вірус, описую середовища розповсюдження вірусів, вказуючи які файли можуть бути носіями шкідливого коду,
доповнюю відповіді учнів, що характеризують деструктивні можливості вірусів, а також заповнює карту думок відповідями на питання:
  • Що таке віруси?
  • Як активуються віруси?
  • Як позбутись вірусів?
  • Навіщо створюють віруси?
  • Яку відповідальність несуть розробники вірусів?
У результаті такої роботи формується карта думок, зображена на слайді.
Троянські коні та хробаки
Розповідаю про інші, крім вірусів, види шкідливих програм, зокрема про троянські програми та мережних хробаків.
Загрозу для комп'ютера становлять також програми та дані, що надходять із мережі Інтернет. Розповідаю про повідомлення, що спонукають до надсилання особистих даних і пояснюю їх небезпеку.
Боротьба зі шкідли-вими програ-мами
До методів боротьби із шкідливими програмами належать як заходи профілактики (перелічені у карті думок і доповнені за потреби), так і використання антивірусних програми.
Після виявлення на комп'ютері шкідливих програм необхідно перевірити всі файли на інфікованість, а також ліквідувати наслідки роботи вірусу (наприклад, видалити створені ним файли). Такі можливості надають антивірусні програми, які характеризуються широкими функціями:
  • сканування пам’яті та вмісту дисків за розкладом та за вимогою користувача;
  • розпізнавання поведінки, властивої вірусам;
  • лікування об’єктів – видалення коду вірусу з уражених файлів;
  • блокування активних дій вірусів та уражених програм;
  • створення карантинної зони для підозрілих об’єктів;
  • автоматичне оновлення баз;
  • перевірка даних, що надходять з Інтернету тощо.
Демонструю антивірусну програму, встановлену на комп'ютері, коментую її функції та призначення елементів інтерфейсу.
Наголошую на важливості оновлення антивірусних баз будь-якої антивірусної програми, адже постійно створюються нові віруси, і якщо їх немає у базі програми, комп'ютер є відкритим до ураження ними.
Перевіряю знімний носій, або одну з папок комп'ютера, демонструю роботу сканера антивірусної програми.
Оскільки антивірусних програм є багато, можна продемонструвати кілька – наприклад поряд із встановленою на комп'ютері антивірусною програмою, можна користуватись онлайновими засобами перевірки файлів на наявність вірусів (для цього потрібен доступ до мережі Інтернет):
Існують також спеціальні утиліти, котрі є не повнофункціональними антивірусними програмами, а лише засобами оперативної допомоги. До таких програм належить Dr.Web CureIt, яка без інсталяції дозволяє просканувати систему і видалити наявні віруси.

 

УІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя

Практична робота № 5
Тема.         Захист комп’ютера від вірусів
Мета:         навчитися перевіряти окремі об’єкти на наявність у них вірусів,
аналізувати звіти антивірусної програми і настроювати її параметри.
Хід роботи.
1.     Повторити правила т/б у комп’ютерному класі.
2.     Ввімкніть комп’ютер.
3.           Через 10 хвилин роботи виконати  комплекс вправ для зняття зорової втоми.
4.     Початковий та середній рівні навчальних досягнень
·        Запустіть антивірусну програму, що встановлена на комп’ютері;
·        Відскануйте диск D;
·        Якщо будуть виявлені підозрілі файли, запустіть режим Лікувати та повторіть сканування;
·        Складіть письмовий звіт про кількість від сканованих та вилікуваних Файлів.
5.     Достатній рівень навчальних досягнень
·        Після завершення перевірки диску  D перегляньте звіт про її виконання. Для цього у вікні програми, як і раніше, має бути відкрито вкладку Перевірка. Натисніть кнопку Звіти. У вікні, що відкриється, буде сформовано звіт. Проаналізуйте його;
·        Визначте за допомогою довідки, які операції виконує ця програма, до якого типу антивірусних програм її слід віднести;
6.     Високий рівень навчальних досягнень
·  Встановіть такі значення параметрів перевірки:
Ø Рівень перевірки – максимальний захист;
Ø Дії над ураженими об’єктами – запитувати у користувача;
Ø Не перевіряти архівні файли;
Ø Оновлення антивірусних баз здійснювати один раз на тиждень автоматично;
Ø Автоматичну перевірку виконувати один раз на тиждень, у понеділок о 9.00;
Ø Завантажувати програму під час запуску операційної системи;
Ø Увімкнути звуковий супровід дій антивірусної програми.
7.     Продемонструйте роботу  викладачеві.
8.     Отримайте оцінку.
9.     Вимкніть комп’ютер.

 

УІІ. Діагностика правильності засвоєння учнями знань

Геометричний диктант
1.     Комп’ютерні віруси, троянські коні та хробаки ніякої загрози не становлять для інформаційних систем (велику загрозу становлять)
2.     Комп’ютерний вірус являє собою програмний код.
3.     Головна властивість вірусу – здатність до самовідтворення.
4.     Троянський кінь – це шкідлива програма, яка маскується під корисну, запускається користувачем або автоматично.
5.     Мережним хробаком називається шкідлива програма, яка потрапляє до комп’ютера через мережу.
6.     Троян не є вірусом, оскільки не здатен само відтворюватися.
7.     Мережні хробаки – це теж не віруси, а шкідливі програми, що здатні до самовідтворення але не «оселяються» в інших програмах.
8.     Щоб запобігти зараженню комп’ютера вірусами, слід дотримуватися певних правил, основне з яких – не запускати на виконання програми та не відкривати документи, отримані з ненадійних джерел.
9.     Для захисту від шкідливого програмного забезпечення створено спеціальні програми – антивіруси.
10.                       За середовищем розповсюдження віруси поділяються на: завантажувальні, файлові, мережні, макровіруси.
11.                       Антивірусні програми поділяються на: сканери, монітори, ревізори.
12.                       Термін «комп’ютерний вірус» вперше з’явився в 1894 році (1984)
 



УІІІ. Підбиття підсумків уроку

Опрацювання висновків розділу (ст. 146-147 підручника) у формі питань та відповідей.
Оголошення оцінок.

 

ІХ. Повідомлення домашнього завдання

Частина ІУ. Розділ 13 (ст.. 140-147).


(Примітка: Завдання взято з підручника Інформатика 8 кл авт.. Володіна)

Немає коментарів:

Дописати коментар